SİZ DE BAŞARABİLİRSİNİZ

Fethiye Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Mutfak Dalı öğrencileri Antalya 7.Uluslararası Altın Şef Aşçılar Yarışması'ndan Türkiye 2.liği ve 13. İstanbul Gastronomi Fuarı'ndan çok sayıda derece alarak döndüler.Fethiye’ye getirdikleri ödüller sonrasında kendilerinden başarı öykülerini dinledik.

F.M.T.A.L. Mutfak Dalı öğrencisi Gamze Kökçü: Bu mesleği istediğim için seçtim. Mutfağı seviyorum, yemek yapmayı seviyorum. hayatımdan memnunum. Okul iyi gidiyor.Yarışmalar oldukça iyi geçti. Geçen yıl Fethiye'de yapılan bir yarışmaya katılmıştım. Antalya daha büyük bir organizasyon. Antalya'ya gitmeden önce bir hazırlık dönemi yaşadık. Gitmeden önce diğer yarışmacıların tabaklarını düşünüyoruz ister istemez, her ne kadar motive olsak da insan heyecanlanıyor. Antalya'ya gider gitmez fuara gittik, diğer yarışmacıları izledik. Neler çıkardıklarını izledik. Ertesi gün biz yarıştık. Heyecan dolu iyi bir yarışma oldu. Bize göre kötü geçmiş gibiydi. İçimizde bir umut vardı bol bol dua ediyorduk. Yarışma sonucu açıklanırken üçüncüler açıklandı, biz yokuz diye üzüldük. Sonra ikinciler okunurken Gamze der demez biz çığlığı bastık, sahneye çıktık oldukça güzeldi.  
Yarışmada bir şeyler yapabildiğimizi gördük, artık kendimize daha çok güveniyoruz. Önceden yapabilir miyiz? Bu kadar sürede yetiştirebilir miyiz, becerebilir miyiz? diye düşünüyorduk. Şimdi o kaygı ortadan kalktı. Bir yarışma gibi bir şey duyduğumuzda katılalım diyoruz, çünkü neler yapabildiğimizi gördük. 
Yarışmaya MELİG Projesi sayesinde katıldık, fuarı gezdik, bize ciddi katkısı oldu. Emeği geçenlere teşekkür ediyoruz.

F.M.T.A.L. Mutfak Dalı öğrencisi Burak Rahman Dikmen: Ortaokuldan beri mutfak hep ilgimi çekiyordu. Bir seçim yapmam gerekiyordu, mutfağı seçtim. Mutfak üzerine devam ediyorum. İnşallah bu mesleği geliştirerek devam edeceğim. Mutfakla uğraşmak, yemek yapmak, yeni yemekler denemek hoşuma gidiyor. 
yarışma öncesi bütün arkadaşlarımda olduğu gibi bende de bir tedirginlik vardı, bir şey alamadan dönebiliriz diye tedirginlik yaşıyorduk. Önce Antalya'da yarıştık. Orada tedirginliği attık. İyi bir derece aldık. Antalya'da Türkiye ikincisi olduktan sonra İstanbul'a giderken biraz daha rahattık. Tek sıkıntım biraz geç yarıştım. Antalya'da edindiğim tecrübenin faydası büyüktü. Tatlı Tabağı Yarışması Bronz Madalya aldık. Hedefim kendimi en ileri seviyede aşçı olarak görmek istiyorum. MELİG Projesinin desteğiyle gittik, projede emeği geçenlere teşekkür ediyoruz. 

F.M.T.A.L.  Pastacılık Dalı öğrencisi  Ayşegül Erişgen: Çocukluğumdan beri turizm ile iç içeyim. Amcam aşçı, aşçılığı seçmemde etkisi oldu. Notlarım yüksekti ama benim yapmak istediğim meslek bu olduğu için buradayım. Eğitimimi tamamladıktan sonra ya iyi bir otelde çalışmayı ya da Fethiye'de pub açmayı düşünüyorum.
Yarışmayı duydum ve başvurdum, kabul edildi. Yaklaşık bir buçuk ay hazırlandım. İstanbul'a giderken tedirginlik vardı. En son ben yarıştım, heyecandan ağladım. Şef Mavi Aşçılar Fethiye'deki ustalarımız sağ olsun yardımcı oldular. Onur Ustamız, Özgür Şefimiz, yarışmaya motive ettiler. Yarıştım ve dereceye girdim. Dereceye girdiğimde, çalışmalarımın karşılığını görmenin, bir şeyleri başarmış olmanın mutluluğunu yaşadım. Bundan sonra bir yarışmaya gidecek olsam çok rahat giderim. Artık kendime daha çok güveniyorum. 
MELİG Projesi sayesinde İstanbul'daki fuara ve yarışmaya gittim. MSA'yı görme imkanı buldum. Oradaki eğitimi görme fırsatım oldu. Orada ki şeflerle tanıştım. Hala da görüşüyorum. MSA'da eğitim almayı düşünüyorum. Hayatımıza çok şey kattı. Projede emeği geçenlere teşekkür ederim.

F.T.M.A.L Öğretmenlerinin Fuarlarda Gösterilen Başarılar ve MSA Eğitimi Hakkında Görüşleri

Okul Müdürü Sedat Dostabakan:FTSO'nun hazırladığı projede okulumuza yer vermesi bizi çok mutlu etti. Eğitim kurumu olarak FTSO gibi kurumların desteğini her zaman bekliyoruz. MELİG Projesi ile birlikte öğrencilerimizin yarışmalarda kendilerine olan güvenlerinin arttığını görüyoruz. Öğrenciler daha istekli, mesleklerini yapmaya daha meyilliler. Malzemeler alınıp yerleştirildikçe istek artıyor. Önümüzdeki dönemlerde de okulumuza olan talebin artacağını düşünüyoruz. 
MELİG Projesi kapsamında MSA'yı ziyaret ettik. MSA'nın atölyesini görünce başta biz öğretmenlerde bir değişim başladı. Orada gördüğümüz sistemi okulumuza uygulayabilir miyiz diye düşünüyoruz. Çok maliyetli bir sistem. Her öğrencinin çalıştığı tezgahta bir büyük ekran tv var. Öğretmen tezgahında dersi anlatırken, öğrenci tezgahında onu seyredip aynısını uygulayabiliyor. Yemeğini yapıyor, tatlısını yapıyor. Keşke okulumuzda da öyle bir sistem uygulayabilsek. 
Öğretmenlerimiz bir gün ders aldılar, bir günde uygulamaları izlediler. Eksik yönlerimizi tamamladığımızı düşünüyorum. Ben branş öğretmeni değilim ama servis konusunda derse girip uygulamaları hayranlıkla izledim. Hocaların özel sektör tecrübesi var, ders anlatma bilgi birikimi var. İkisini bir araya getirip çok iyi bir konsept yaratmışlar. Önümüzdeki aylarda okulumuza da geleceğini düşünüyoruz. Öğrencilerimize bilgilerini aktaracak. onların ufuklarını açmaya yardımcı olacaklar.
Gerek fuarlar gerekse yarışmaların öğrenciler üzerinde çok ciddi pozitif bir etkisi var. Öğrencilerin istek ve arzularını arttırıyor. Bir öğrencimiz var; önceden aşçı olacağım diyordu. Antalya'da dereceye girdi şimdi hocam ben bu işin en iyisi olacağım diyor. Motivasyonu arttı. Benzer etkileri diğer öğrencilerde de gözlemleyebiliyoruz. Öğrencilerimizin fuardan önceki ve fuar sonrasında durumlarında değişiklikler var. 
İstanbul'da Türk öğrenciler yabancı jüri tarafından değerlendiriliyor. Okulumuz En İyi Lise dalında Üçüncü oldu. İki öğrencimiz Bireysel dalda Gümüş Madalya, iki öğrencimiz Bronz Madalya aldı. Tabi bizde öğrencilerimizin mutluluğuna ortak oluyoruz. 
Her otelcilik ve turizm öğrencisinin fuarlara katılması, yarışma ortamını tatması gerekiyor. Bundan sonra yarışmalara başvuru sayısının çoğalacağını düşünüyorum. 
MELİG Projesiyle  ailelerin algısı da değişirse meslek liselerine bakış, yaklaşım değişecek. Sosyal medyada yapılan paylaşımları izliyoruz, yorumlara bakıyoruz, ailelerin algısının değişeceğini düşünüyorum. Bu gelişmeler ailelerin "benim çocuğum doktor olacak, mühendis olacak" gibi tavırlardan vazgeçeceğini düşünüyorum. Çocuk aşçı olmak istiyorsa, yeteneği o yöndeyse çocuğu aşçılık bölümüne göndermeliyiz. 

Mutfak ve Servis Dalı Alan Şefi Sezgin Gündüz: MELIG Projesi kapsamında 8 öğretmen olarak MSA'da 1 gün eğitim aldık, bir gün de verilen eğitimlere gözlemci olarak katıldık. MSA ülkemizin en iyi kurumlarından biri. Dünyada saygınlığı olan bir kurum. Her zaman elinizi kolunuzu sallayarak gidebileceğiniz bir kurum değil. Önceden görüşüldü istenilen talebe karşılık verdiler. Onların takvimine göre 26- 27 Ocak tarihlerinde MSA'da mutfak, pastacılık ve servis dallarında uygulamalı eğitim aldık. 
Eğitmenlerin uyguladığı teknik, Milli Eğitimin uyguladığı sistemden farklı. Örnek olarak biz bazen ders ortamında "Ahmet anladın mı?", "Ayşe yapabilecek misin?" diye soruyoruz. Onlar kişilere sormadan genel "Herkes öğrendi mi?" diye soruyorlar. Öğrenciler de evet diye karşılık veriyorlar. İkili konuşmaların diğer öğrenciler üzerinde rahatsızlık verebileceği düşünülüyor. Öğrenciler kişisel sorular konusunda, adı geçen öğrencilere daha önem veriliyor gibi duygulara kapılabiliyor. Bunu fark ettim. Şimdi bunu uygulamaya başladım. 
Onlarda öğrenciler bireysel olarak çalışıyor. Her öğrenci çorbasını, pastasını, tatlısını kendisi hazırlıyor. Bizim imkanlarımız kısıtlı olduğu için 3- 4 kişilik gruplar oluşturuyoruz. 
Bizde disiplin son yıllarda biraz kayboldu. Onlar çok disiplinliler. Atölyede giydikleri bone, önlük, küçük havlu, kıyafet hepsi aynı. Hiç bir öğrenci bunun dışına çıkamıyor. Ders başlamadan önce koridorda bekletiyorlar, kişisel bakımlarını, makyajlarını, hijyenlerini kontrol ediyorlar. Uygun olmayan öğrenciyi mutfağa almıyorlar. Örnek olarak kız öğrencinin saçı boyalıysa yada makyaj yapmışsa derse almıyorlar. Orada ders almak isteyen kişi oranın kurallarına uymak zorunda. Öyle disiplin uygulanıyor. Bizde durum çok farklı. Okulda disiplin varken öğrencilerin yaklaşımı daha iyiydi. 
Bir başka uygulama, her şef yaptığı tatlıların, yemeklerin reçetesini tutuyor, defterine düzgün bir şekilde kayıt ediyor. Çok güzel bir reçete defteri oluşturmuşlar. 
Türk aşçılarının en büyük sorunu yemek tariflerini yazmaması. Yazarsa da paylaşmıyor. Bazı otellere gittiğimizde şef yoksa reçete defterini kilitleyip gidiyor, meslektaşlarıyla paylaşmıyor. Avrupalılar bu konuya farklı yaklaşıyor. Fransız mutfağının önde olmasının nedeni bu. 
Öğrencilerimize farklı bir bakış açısı kazandırmak, mesleğe bakışlarını değiştirmek için fuara gitmelerini sağladık. Burada büyük turistik tesis sayısı çok az. Bazı öğrencilerimiz küçük boyutlu işletmelerde çalışıyor. Turizmi sadece burada gördüğü gibi zannediyor. Ama fuarlarda çok farklı olayla karşılaşıyor. Oradaki büyük tesisleri gezdirdik. 10 öğretmen 100 öğrenci olarak Antalya'da fuara katıldık. Piyasaya son olarak sürülen malzemeleri, ekipmanları görüp kullanma imkanı buldular. 

Öğrencilerimizin fuarlarda düzenlenen yarışmalara katılmaları çok faydalı oldu. Kendi becerilerini yarışmalarda ölçme şansları oldu. Bu öğrencilere ciddi bir özgüven kazandırdı. Yarışma öncesi yaptıkları çalışmaların başarıya dönüşmesi, hayatları boyunca unutmayacakları bir anıya dönüştü. Yarışma ortamında zamanı kullanmayı daha iyi öğrendiler. 

Pastacılık Alanı Öğretmeni Dilber Vatansever Sirek: MSA'yı şahıs olarak da görmek istiyordum. Ama her istediğinizde de gidip göremiyorsunuz, kabul görmüyorsunuz. Sadece büroya girebiliyorsunuz, atölyelere almıyorlar. 
En azından atölyede nasıl bir ders işleyiş şekilleri var, nasıl bir düzen var, neler kullanıyorlar bunları görmek imkanı bulduk. Bu açıdan çok iyi olduğunu düşünüyorum. Bizde aynı sistem üzerinden çalışıyoruz ama donanım olarak, araç gereç olarak bir takım eksiklerimiz var. Biz bir devlet okuluyuz. Şimdi Fethiye ve Ticaret Odası MELIG Projesi kapsamında bizim bir takım ihtiyaçlarımızı giderme yoluna gidiyor, bu bizim için iyi bir şey. Bir tane öğrencimiz bunu gördü, keşke daha fazla öğrenci görebilseydi. Oradaki düzeni bütün öğrencilerimin görmesini isterdim. 
18 yaş üzeri öğrenciler kabul ediliyor. Ama istendiğinde çok iyi bir disiplinle çok farklı noktalara getirebiliyorlar. Ve öğrencilere çok iyi yerlerde staj yaptırıyorlar. 
Ben kendi adıma burada üzerine basa basa söylüyorum, bizim okulumuzda da temel pastacılık  eğitimi çok iyi bir şekilde veriliyor. Gözlemlediğim kadar pastacılık alanında yetişmiş ara eleman fazla yok. Öğrenciler bilgi düzeyi çok iyi bir şekilde dışarıya çıkıyorlar. Çocuk geleceği ile ilgili olarak ne yapmak istediğini biliyorsa, hareketliyse çok iyi noktalara gelebiliyor. 
Öğrenciler yarışmalara giderken belli bir hazırlık dönemi geçiriyor. Bu zor bir süreç. Ben usta bir pastacı değilim. İşin teorik kısmını öğretiyorum. Öğrendikleri bilgilerle, yaptıkları ürünle oraya yarışmaya gidiyorlar. Oraya giden herkes bir çabayla gidiyor. Çıkardıkları ürünlerle de hangi noktada olduklarını yada daha ne kadar çalışmaları gerektiğini öğreniyorlar. O ortamı görünce kendilerini daha iyi hissediyorlar. Orada farklı ürünler çıkıyor, onları görme şansını buluyorlar. O açıdan iyi bir etkileşim. Diğer okulların nasıl çalıştığı yolunda fikir sahibi oluyorlar. Çünkü çocuklar çok kısa sürede iletişime geçip dostluk kurabiliyorlar. 
Fuarlara, yarışmalara giden öğrencilerimizle konuştuğumuzda, hayata ve mesleğe bakış açılarının değiştiğini söylüyorlar. Kendimizi daha çok güveniyoruz diyorlar. Bir öğrencinin bu cümleyi kurması çok önemli bir şey. Önemsediğim bir konu var; özgüveni daha az çocuğu yönlendirip, o tür ortamlara sokmak, eğer derece de alırsa, genelde alabiliyorlar, özgüveni otursun, hayata daha güvenli baksın diye düşünüyor uygulamaya çalışıyorum. Bunda da başarılı olduğumu düşünüyorum. 
Fuarlara gitmesi, yarışmalara girmesi, hayata bakışını değiştirdiği gibi mesleği sahiplenmesini de beraberinde getiriyor. O tür ortamları öğrenciye anlatıyorsunuz ama bu biraz soyut kalıyor. Ama ortamı birebir yaşadıkları zaman daha farklı oluyor. 

”Bu yayının içeriğinden yalnızca Fethiye Ticaret ve Sanayi Odası sorumludur ve bu içerik hiçbir şekilde Avrupa Birliği veya Türkiye Cumhuriyeti’nin görüş ve tutumunu yansıtmamaktadır.”

© 2015 MELİG Meslek Lisesi İş'inin Güvencesi. Tüm Hakları Saklıdır.